Saturday, November 21, 2009

Intalnire stiintifica | Nazdravaniile lui Nastratin Hogea

Un invatat strain si invataceii lui au trecut odata prin Aksehir. Invatatul a cerut sa vorbeasca cu cel mai destept om din oras.Desigur , locuitorii l-au chemat de indata pe Nastratin Hogea.Savantul strain nu vorbea limba turca iar Hogea nu stia nici o limba straina , asa ca cei doi oameni intelepti au trebuit sa comunice prin semne , in timp ce ceilalti ii urmareau cu fascinatie.

Strainul a desenat cu un bat , in praf , un cerc mare.Nastratin a luat batul si a impartit cercul in doua.Strainul a trasat o linie perpendiculara peste cea a lui Hogea si , in acest fel , cercul a fost impartit in patru.Invatatul a indicat cu creanga primele trei sferturi de cerc , si , apoi, pe al patrulea.Nastratin Hogea a rotit batul deasupra celor patru sferturi de cerc.Dupa aceea , strainul si-a facut palmele caus , indreptate in sus , si a miscat din toate degetele.Nastratin Hogea i-a raspuns facandu-si si el palmele caus , dar le-a indreptat in jos , agitandu-si , in acelasi timp, degetele.

Cand intalnirea a luat sfarsit , invataceii savantului strain l-au intrebat pe acesta care a fost subiectul discutiei prin semne.

“Nastratin Hogea este cu adevarat un om invatat” a raspuns el.”I-am spus ca pamantul este rotund , iar el mi-a raspuns ca este inconjurat la mijloc de ecuator.Eu i-am zis ca pe trei sferturi din planeta noastra este apa si pe un sfert pamant.El mi-a comunicat despre existenta curentilor oceanici si a vanturilor.Eu i-am spus ca apa se incalzeste si transforma in vapori care se ridica la cer , iar el mi-a replicat ca acesti vapori se racesc si cad pe pamant sub forma unor ploi.”

Oamenii din Akseir erau de asemeni curiosi sa afle despre ce se discutase si s-au adunat in jurul lui Nastratin Hogea.

“Strainul se pricepe la mancare ,” a inceput sa explice Hogea. “El a spus ca si-ar dori o tava mare cu baclavale.Eu i-am raspuns ca nu poate avea decat jumatate din ea.Apoi, mi-a zis ca siropul trebuie sa fie facut din trei sferturi zahar si un sfert miere.Am fost de acord si i-am atras atentia ca siropul trebuie sa fie amestecat bine.Dupa aceea , el si-a dat cu parerea ca baclavalele trebuie gatite la un foc mare , iar eu am adaugat ca trebuie neaparat sa presaram niste nuci pisate deasupra.”

Copyright © freelancergabe2@yahoo.com . 2009

No comments:

Post a Comment