Sunday, January 9, 2011

Poezia safica | Poemele de dragoste din Lesbos

Una din putinile voci lirice feminine din antichitate , Sappho s-a nascut prin anii 600 i.Chr. , intr-o familie de aristocrati , si a fost casatorita cu un prosper negutator , impreuna cu care a avut o fiica pe nume Cleis. Bogatia i-a permis sa isi traiasca viata asa cum isi dorea , asa ca , in cele din urma, a ales sa isi dedice timpul studiului artelor pe insula Lesbos.
Sappho era cunoscuta drept o "lirista" , intrucat , potrivit obiceiurilor vremii , ea scria poeme ce urmau a fi intonate cu acompaniamentul unei lire. Sappho si-a compus singura muzica si a rafinat metrul liric intr-o asemenea masura incat a consacrat un asa numit "metru safic".Ea a inovat poezia antichitatii, nemaiscriind din perspectica zeitatilor, ci dintr-un punct de vedere personal , fiind cea dintai care a compus poeme la persoana intai , descriind dragostea si deceptiile sale amoroase.

Stilul poetic al lui Sappho, senzual si melodic , a fost orientat in special catre cantece de iubire , de dor si reflectie , avand drept subiect constant femeile , multe din ele date ei in grija in scopul de a fi educate in sfera artelor. Fetele pe care le-a educat , iubit si carora le-a inchinat poeme de dragoste au parasit una cate una insula Lesbos pentru a se marita , iar Sappho se despartea de obicei de ele compunandu-le cantecele pentru nunta. Tenta sexuala . erotica , lesbiana a poeziei ei nu a fost condamnata in timpul ei, fapt ce sugereaza ca dragostea dintre femei nu era persecutata asa cum s-a intamplat mai tarziu in istorie. Mai ales in secolul XIX , Sappho a devenit similara cu iubirea dintre femei , doua dintre cuvintele ce descriu homosexualitatea feminina , "lesbianism " si "safic" , derivand din personalitatea ei. Sappho a scris peste 500 de poeme , totalizand 12.000 de versuri , din care s-au patrat numai 700 , multe dintre ele fragmentare. Numeroase poezii safice , probabil cele incarcate intr-o mare masura de erotism, au fost distruse de zelosii adepti ai crestinismului. In jurul anului 380 d.Chr. , Sfantul Grigoriu din Naziansus , episcop al Constantinopolului , a poruncit ca scrierile lui Sappho sa fie arse, poeta fiind numita "o tarfa nimfomana". De asemeni, in anul 1073, papa Gregoriu al VII-lea , a decis purificarea prin foc a numeroase carti continand poeme safice. In vremurile moderne, scrierile lui Sappho au inspirat poeti marcanti precum Michael Field, Pierre Louys, Renée Vivien, Marie-Madeleine si Amy Lowell.

Iata cateva poeme scrise de Sappho , intr-o traducere nu foarte elevata, dar destul de apropiata (cred) de original.


Nu am mai primit nici o veste de la ea

As fi vrut cu adevarat sa mor
Atunci cand ea a plecat ; a revarsat

Un rau de lacrimi si mi-a marturisit , "Trebuie sa induram
Aceasta despartire Sappho .Plec fara voia mea ."

Eu i-am spus , "Du-te si fii fericita
Dar aminteste-ti ( cum bine stii)
De cea pe care o lasi in urma, incatusata de dragoste.
Daca ma vei uita , adu-ti aminte , totusi,
De ofrandele noastre catre Afrodita
Si de frumusetea pe care am impartasit-o ,

De toate tiarele din violete ,
Boboci de trandafir impletiti cu marar si
Sofran inconjurandu-ti gatul fraged ,

De mirtul presarat peste capul tau
Si de fetele de pe divanele moi implinindu-si
Tot ce si-au dorit din inima ,

Caci daca nu sunt alte voci
Care sa se adune in coruri decat ale noastre ,
Nici o poiana nu va inflori in primavara far' de cantec ..."


Te rog

Vino inapoi la mine , Gongila , in aceasta noapte ,
Tu , trandafirul meu , cu lira ta lidiana ,
Deliciul pluteste de-a pururi in juru-ti ,
O dorita frumusete.

Chiar si simplele tale straie imi fura privirea .
Sunt vrajita , eu cea care odata
Am fost parata zeitei nascute in Cipru ,
Dar pe care o implor acum
Sa nu lase vreodata ca vraja sa imi rapeasca gratia ,
Ci , mai curand, sa te aduca inapoi la mine ,
Pe tine doar din muritoarele femei ,
Aceea ce-mi doresc mai mult s-o vad.


Imn pentru Afrodita

Incoronata de splendoare , nemuritoare Afrodita,
Tu , fiica a lui Zeus , tesand doar amagiri,
Eu te implor sa nu imi inrobesti spiritul , Regina ,
Cu suferinta si necazuri.

Ci vino catre mine , daca mi-ai auzit vreodata ,
Indepartata , vocea .
Daca m-ai ascultat , paraseste-ti
Caminul aurit si vino

In carul tau de aur tras de-agile, frumoase
Vrabiute ; coboara peste intunecatul pamant ,
Aripile intesate de pene dese fluturand prin ceruri
Catre joase atmosfere .

Vino degraba , tu, cea binecuvantata ,
Cu un suras pe fata-ti neatinsa de imbatranire ,
Si intreaba-ma ce am patit
De ce te chem din nou ,

Si ce -mi doresc in inima-mi salbatica
Sa se intample :"Pe cine trebuie sa conving iarasi
Sa revina in chingile dragostei tale ?
Cine ti-a gresit , Sappho, de asta data ?

Caci de-a fugit, curand va fi urmata ,
Iar daruri de nu accepta , ea le va oferi,
Si de nu iubeste acum , curand ea va iubi ,
Chiar daca nu-si doreste asta ."

Vino catre mine acum , elibereaza-ma
De durere si tot ce spiritul meu tanjeste
Sa fie implinit, tu implineste
Si fii a mea aliata.


Catre Andromeda

Acea fata din sat ti-a fermecat dorintele ,
Invesmantata toata in haine taranesti ,
Si nici macar nu are bunul simt
Sa isi ridice hainele deasupra gleznelor.



Pentru unii , o armata de calareti , pentru altii una de pedestri ,
Iar altii zic ca o flotila de nave este cea mai frumoasa priveliste
De pe acest intunecat pamant .
Dar preafrumos eu spun ca este orice din suflet iti doresti.

As vrea ca toata lumea sa-nteleaga intru totul acest adevar ;
Intrucat femeia care le-a depasit pe toate celelalte in frumusete , Elena ,
Si-a parasit sotul, . cel mai bun dintre barbati ,

Si-a navigat departe pana-n Troia ; nu s-a gandit
Macar o clipa la ai ei copii sau la parintii dragi ,
Iar zeita dragostei a facut-o sa rataceasca catre dorinta ...
Un lucru ce-mi aminteste de Anactoria ,
Desi nu este acelasi lucru.


Catre Attis

Desi in Sardia acum ,
Ea se gandeste mereu la noi

Si la viata pe care am impartasit-o .
Ea te-a vazut ca o zeita ,
Dar dansul tau o incanta adanc si peste poate .

Acum ea straluceste printre femeile lidiene
Asa luna cu degete de trandafir
Se-nalta dupa al soarelui apus , destramand

Stelele din juru-i si impartind deopotriva a ei lumina
Peste saratele mari
Si campurile intesate de flori ,

Lucind acoperite de roua.Lumina ei se raspandeste
Peste trandafiri , pe gingasa lamaita
Si lotusul mustind de miere.

Adeseori , in ratacirea ei , Luna isi aminteste
De tine, delicata Attis ,
Iar dorinta ii cotropeste inima
Ca noi sa fim iar impreuna.


Copyright © godessdiana88@yahoo.com . 2011

Articole din acelasi domeniu in blogul "Diana , zeita dorintelor tale secrete" :

PEISAJUL TRUPULUI , o poezie erotica de Robert W. Birch

Casatoria - Kahlil Gibran

Lesbienele.Citate, maxime , aforisme

No comments:

Post a Comment