Sarbatorita in fiecare an pe data de 6 ianuarie , Boboteaza , impreuna cu ziua Sfantului Ion Botezatorul din 7 ianuarie , incheie ciclul sarbatorilor de iarna , marcand purificarea prin apa , alungarea duhurilor si creaturilor malefice care au iesit la iveala cu prilejul noului an , si presimtirea timida, dar sigura, a primaverii (pana la Boboteaza , este dricul iernii, dar de la ea incolo piere gerul si iarna este pe duca). Curatirea de gospodariei de diavoli, moroi , serpi, purici ,boli, dar si de influenta oamenilor malefici , precum favorizarea unor recolte bogate , au loc toate prin intermediul apei sfintite sau a agheazmei.
Pana la de 30 de ani, Iisus si-a tainuit puterile si a incercat sa nu iasa in evidenta intrucat , printre evrei, nu se ingaduia ca cineva sa devina invatator sau preot decat dupa aceasta varsta. Atunci cand a implinit harazitii ani, harul Domnului a coborat peste Hristos , iar Ioan, fiul lui Zaharia, a fost chemat sa il boteze pe Iisus in apele Iordanului, ca pe cel ce isi luase asupra lui pacatele intregii lumi.
Multe legende si credinte romanesti consemneaza intr-un mod specific momentul botezului Domnului.Astfel , se zice ca atunci cand Ioan Botezatorul si-a inceput sfanta indatorire a stropirii lui Iisus cu apa sfintita, diavolii s-au aratat in numar foarte mare pe raul Iordanului, incepand a trazni si a bubui , astfel incat sa intrerupa sacra ceremonie. Fata de acestea , Dumnezeu le-a dat porunca preotilor sa citeasca si sa sfinteasca apele, iar oamenii au pornit sa puste asa ca diavolii au cazut sub gheturi si s-au inecat in apa , lumea scapand de cea mai mare parte dintre ei.
Intr-o alta poveste straveche , se spune ca atunci cand preotii isi inmoaie crucea in rau cu ocazia Bobotezei , dracii ies din apa pana se termina sfintirea si ratacesc pe campuri si islazuri ajungand adeseori sa fie sfartecati de catre lupi. De aceea nu este bine sa lasi haine la uscat in ziua Botezului Domnului, caci diavolii isi cauta scapare , ascunzandu-se sub ele. Oricum , doua saptamani dupa Boboteaza nu se recomanda sa speli in parauri rufele sau camasile, caci diavolii abia asteapta sa se agate de ele.
O legenda populara istoriseste despre faptul ca Adam s-ar fi legat in scris fata de Necuratul sa ii dea pe mana toate sufletele, atat cele curate cat si cele necurate. Dumnezeu l-a trimis in solie pe Sfantul Neculai, sa il intrebe pe diavol cum se poate lua inapoi acel legamant, iar acesta a raspuns ca nu poate fi recuperat decat de cel care se naste din fecioara si este botezat de doua ori. Infernul se umpluse de suflete , in majoritatea lor curate, asa ca Dumnezeu si-a facut mila si a trimis pe pamant pe Iisus , nascut din Fecioara Maria.Cu ocazia botezului infaptuit de Ioan asupra lui , Hristos a trimis trei lumanari aprinse sub ape , ce au ajuns pana in strafundurile marii si au ars inscrisul facut de Adam cu dracul.
In unele regiuni, o traditie adanc inradacinata stabilea sa se traga focuri de arma si pusti si sa strige "Chiraleisa" odata cu iesirea preotilor din biserica , cu crucea de Boboteaza , intrucat larma facuta de ei se asemana zgomotului facut de gheata crapata sub pasul lui Isus atunci cand a pasit in Iordan si a calcat peste lespedea pe care era inscrisa greseala facuta de Adam fata de diavol.
In ziua Botezului Domnului, daca striga din rasputeri "Chiraleisa" , oamenii capata forta si vlaga, iar bolile, necurateniile si fiarele le simt vrednicia si se ascund in toate ungherele pamantului si adancurile codrului , pana la Sfantul Andrei , cand ies iar la iveala si isi fac de cap pana la Craciun.
Daca vrei sa fii ocolit de boale tot anul , trebuie ca de Boboteaza, atunci cand se cufunda steagul in rau, sa te speli pe data cu cateva maini din apa curgatoare . Intr-un alt obicei, numit Iordaneala, oamenii merg la fantani si isi toarna apa pe cap , astfel incat sa fie sanatatosi de-a lungul intregului an.
Cand ajungi acasa , dupa slujba de Botezul Domnului, trebuie sa stropesti cu agheasma casa, gospodaria, vitele si fantana. In acest fel izgonesti dracii, care nu se pot ascunde decat in apa statuta. Agheasma nu se imprastie , potrivit unor credinte , si peste cai, caci ei sunt mereu nesatui si ii poti gasi si morti cu iarba in gura. De altfel , dracul nu se poate preface in oaie, bou , sau porc, animale binecuvantate de Dumnezeu, ci numai in cal , om sau iepure.
Pentru bunul mers al culturilor, se boteaza cu agheasma samanta ce urmeaza a fi semanata.
Gospodinele fac o turta din ageasma cu cenusa, sa o aiba la indemana pentru a curata vasele ce se pot spurca in decursul anului.
In unele zone folclorice, nevasta facea doua paini, una mare si o alta mica.Pe cea mare , o daruiau popii cand sosea cu caldarusa de Boboteaza, iar cea mica era data vitelor , ca sa aiba sanatate.
In ziua de Boboteaza, se deschid cerurile si ingerii pazitori cobora si le soptesc la ureche fetelor si flacailor necasatoriti ce noroc vor avea in iubire. Dupa ce termina slujba la rau si se intorc spre biserica , preotii dau cu agheasma spre petitori , iar din aceasta zi feciorilor li se ingaduie sa merga pentru a vedea si a peti fetele. Agheasma este prielnica pentru dragoste, maritis si credinta in iubire. Imediat dupa ce s-a luat agheasma , fetele se imbaiaza de trei ori in rau , ca sa se stranga baietii la ele asa cum s-a strans poporul la malurile Iordanului. Daca de Boboteaza, o fata sau un baiat aluneca si cade la pamant, este sortit(a) , se pare, sa se casatoreasca in acel an (dupa o alta credinta, va muri pana se incheie anul).Daca o fata de maritat zareste in ziua de Botezul Domnului , inainte sau dupa slujba, un flacau calare pe un cal alb , ea se marita negresit in acel an.
Copyright © godessdiana88@yahoo.com . 2011
Articole din acelasi domeniu in blogul "Diana , zeita dorintelor tale secrete" :
Superstitii despre iarna | Obiceiuri si traditii de iarna
Zapada in citate, aforisme, maxime
Iarna in citate , aforisme , maxime , statusuri
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment